Emoties, alle uitleg die je nodig hebt om meer over je emotie te begrijpen
09 december 2022 

Emoties, alle uitleg die je nodig hebt om meer over je emotie te begrijpen

Emoties zijn een belangrijk onderdeel van ons leven en onze persoonlijkheid. We moeten ze erkennen en leren omgaan met de gevoelens die we ervaren. Dit helpt ons om beter met stress om te gaan, onze relaties te verbeteren, en ons leven betekenisvoller te maken. In dit artikel ga ik je alles leren over emoties.

Mensen kunnen allerlei verschillende emoties ervaren. Soms voel je je vrolijk, soms verdrietig en soms sta je op het punt om te ontploffen van woede. Emoties zijn een krachtig iets en ze kunnen ons leven enorm beïnvloeden

Emoties spelen een belangrijke rol in ons leven. Ze kunnen ons motiveren en leiden, laten ons weten wat we willen en wat we niet willen, en helpen ons om betekenisvolle relaties te creëren en te onderhouden.

Emoties zijn zowel fysiologische als psychologische reacties die we op basis van verschillende omstandigheden ervaren. Ze komen voort uit onze hersenen en zijn sterk verbonden met onze gevoelens. Emoties kunnen variëren van positieve gevoelens zoals vreugde en geluk, tot negatieve gevoelens zoals angst en woede. Emoties zijn onmisbaar in ons leven.

We voelen constant emoties, emoties maken ons mens. Echter weten veel mensen niet wat emoties nu precies zijn en hoe we daarmee omgaan. Emoties beïnvloeden ons gedrag en onze gedachten. Wanneer we emoties niet kunnen plaatsen of reguleren voelen we een constante onrust, we hebben het gevoel dat we steeds iets moeten 'fixen'. Daarom leg ik je in deze blog uit wát emoties zijn, waar ze vandaan komen en hoop ik je te helpen met meet begrip naar jezelf!

Waar komen emoties vandaan?

Emoties kunnen vaak ons gedrag bepalen. Wanneer we worden geboren ervaren we eigenlijk geen complexe emoties. We voelen ons goed of slecht. Als we ouder worden, worden onze emoties steeds complexer.

Voorbeelden van emoties

  1. Emoties kunnen positief zijn en brengen opwinding/ hoge energie.
  2. Emoties kunnen ook positief zijn en weinig energie/opwinding brengen.
  3.  Emoties kunnen ook negatief zijn en hoge energie/opwinding brengen.
  4. Ook kunnen emoties negatief zijn en geen opwinding/energie brengen.

Bijvoorbeeld angst, het voelt niet goed maar zit hoog in energie/opwinding. Het gevoel van tevredenheid en kalmte is bijvoorbeeld een positief gevoel, maar laag in energie/opwinding.

Soorten emoties

Vreugde

Vreugde is vaak de meest voorkomende emotie. We voelen ons meestal vrolijk als we iets leuks meemaken zoals een verjaardag, een feestje of een geweldige vakantie. Vreugde geeft ons energie en maakt ons leven leuker.

Verdriet

Verdriet is een andere emotie die we allemaal wel eens voelen. Verdriet kan worden veroorzaakt door verlies, een slechte ervaring of trauma. Verdriet is vaak een moeilijke emotie om mee om te gaan, maar het is belangrijk om deze emotie te erkennen en ermee om te gaan.

Woede

Woede is ook een veel voorkomende emotie. We voelen ons vaak boos als we het gevoel hebben dat we niet gehoord of begrepen worden. Boosheid kan ons ook helpen om onze grenzen te stellen en ons te beschermen.

Angst

Angst is ook een emotie die veel mensen voelen. We voelen ons vaak angstig als we ons onzeker voelen of als we een bedreigende situatie tegenkomen. Angst kan ons helpen om voorzichtig te zijn, maar het kan ook ons leven belemmeren als we het gevoel hebben dat we niet vrij kunnen handelen.

Wanneer we een emotie voelen wordt dit gevormd uit verschillende plekken in ons lichaam. Onze emotionele ervaring komt uit verschillende informatiepunten. Het brein, het lichaam, en de omgeving.

Het brein reageert uit eerdere ervaringen, wat het denkt dat er gaat gebeuren, uit gedachten, overtuigingen en jouw emotionele taal.

Ons lichaam reageert op fysiologische wijze, zowel intern als extern.

Denk maar eens aan je hartslag of ademhaling wanneer je emoties ervaart. De omgeving draagt bij aan overtuigingen, de context waaruit dingen worden ervaren, jouw eerdere ervaringen en hoe dingen überhaupt worden ervaren.

Wat jij leert vanuit jouw omgeving draagt dus mee aan hoe jij dingen ervaart.

Heb jij geleerd dat examens belangrijk zijn en je hier niet op mag falen, kan het zijn dat jij angstiger reageert dan iemand die dit nooit zo heeft geleerd. Iedereen kan emoties anders ervaren, gebaseerd op de verschillende informatiepunten en het verleden.

Al deze eerder genoemde factoren, komen op basis van de informatie die zij hebben, samen in het brein én zo worden emoties gevormd.

Onze houding, overtuigingen en ervaringen worden gevormd door ons verleden. Wat we hebben meegekregen vanuit onze jeugd bijvoorbeeld evenals eerdere ervaringen. Niet alleen emoties worden hierdoor gevormd, ons verleden beïnvloed factoren zoals eetgedrag in het nu ook. Hoe mensen dingen eerder hebben ervaren, vormt hoe wij nu dingen ervaren.

Alle kleine ervaringen in het leven vormen ons. Welke voorbeelden of ideaalbeelden wij bijvoorbeeld vanaf jongs af aan te zien krijgen, kan een impact hebben op hoe wij ons lichaam nu zien. Dus, eerdere overtuigingen, ervaringen en gedachten, beïnvloeden ons gedrag en hoe we reageren op situaties in het nu.

Hoe weten we dat onze emoties vanuit meerdere factoren ontstaan?

Al onze lichaamssignalen veranderen bij het ervaren van emoties. Bij iedere emotie reageert ons lichaam, als we emoties alleen in ons lichaam zouden voelen, zouden we maar één soort emotie voelen. Één soort lichamelijk gevoel kan namelijk niet terug te leiden zijn naar één soort emotie. Het brein detecteert lichamelijke ervaringen en combineert dit met de andere informatiepunten, zo ontstaan de verschillende soorten emoties.

Het reguleren van emoties is iets wat je moet leren. Evenals fietsen. Wanneer iemand jou dit nooit heeft geleerd kan je waarschijnlijk nu niet fietsen. Het verleden is hier een hele grote factor.

Wat heb je geleerd over emoties?

Welke associatie leg jij met emoties?

Wat doe jij wanneer je emoties voelt?

Heb jij nooit geleerd om jouw emoties te reguleren, komen er op latere leeftijd vaak problemen bij kijken.

Leren omgaan met emoties is belangrijk tijdens iedere fase binnen ons leven. Vanaf het moment dat we geboren zijn al. Heb jij dit nooit geleerd, weet je niet wat je overkomt bij bepaalde ervaringen/gevoelens. Ze worden verkeerd begrepen en gezien als ‘onveilig’. Dit is dan ook een terugkerende factor bij problematisch eetgedrag.

Emotie-eten

Mensen gebruiken voeding als onderdrukking van emoties, zonder dat zij dit door hebben. Velen hebben echter nooit geleerd hoe zij emoties kunnen reguleren, laat staan voelen wát er vermeden wordt. Dat er überhaupt iets vermeden wordt. Het is hetzelfde als nooit hebben leren fietsen, zodra je op een fiets zal stappen kan je niet direct weg fietsen, fietsen voelt dan onveilig. Fietsen leer je vaak vanaf jongs af aan, daarom gaat dit nu gemakkelijk af. Evenals wanneer je wel of niet met emoties hebt leren omgaan.

Gevoelens in je kindertijd

Als kind begrijp je je gevoelens nog niet, er is dan ook iemand nodig om hierbij te helpen. Een ouder/verzorger die helpt de wereld te begrijpen. Om gevoel te begrijpen. Kinderen zijn afhankelijk van een ouder/verzorger om hun emotie te leren reguleren. Wanneer dit niet gebeurt verhoogt de interne angst en worden emoties ervaren als ‘niet veilig’ en vaak verkeerd begrepen, zoals eerder genoemd.

Je ziet ook wanneer kinderen worden genegeerd, zij erg onrustig worden. Ze begrijpen het gewoonweg niet. Kinderen doen er alles aan om dan de aandacht te krijgen, om hun emoties te reguleren. Denk aan gillen, rondrennen, de ‘clown’ rol aannemen. Het laatstgenoemde gedrag wordt op latere leeftijd doorgezet.

Omgaan met emoties als volwassenen

Nu gaan we op latere leeftijd misschien niet rondrennen. Wel creëren we strategieën om met onbegrepen emoties om te gaan. Ook wel coping mechanismen genoemd. In plaats van rennen, grijpen we bijvoorbeeld naar eten, alcohol of geven we heel veel geld uit aan spullen. We zoeken naar comfort om onze emoties te reguleren.

Leer je niet met emoties omgaan, zullen we altijd comfort zoeken in (destructieve) copingstrategieën, voelen emoties niet veilig, zijn we bang dat emoties niet verminderen of weg gaan, hebben we geen emotionele vocabulaire en voelen emoties isolerend.

 Zowel als baby, als op latere leeftijd. Copingstrategieën zijn zelf ontworpen strategieën om emoties niet te willen voelen of er niet mee om te hoeven gaan.

Onze emoties, gedachten en overtuigingen kunnen ons eetgedrag beïnvloeden. Een veel gevonden feit binnen ‘weightloss research’, is in hoeverre het level van emotionele disregulatie in de weg staan van gewichtsverlies. Emoties bepalen voor een groot deel hoe we ons voelen en dus ook hoe wij ons voelen rondom voeding. Of we het nu gebruiken als copingstrategie of dat we het nu gebruiken als controlepunt om ons lichaam te veranderen.

Een groot deel van de bevolking heeft een verstoorde relatie met voeding, omdat een groot deel van de bevolking niet op een juiste manier heeft leren omgaan met emoties.

Op het moment dat we ons niet prettig voelen rondom emoties, hebben we het constante gevoel van onrust. Dit kan leiden tot het constante gevoel dat er iets mis is met ons. Het constante gevoel dat we iets moeten ‘fixen’, we blijven zoeken en zoeken naar een manier om ons beter te voelen over onszelf. Het lichaam hiervan de schuld geven is hier gemakkelijker, dan zelf inzien dat je iets heel belangrijks nooit hebt geleerd.

Waarom wil je hier eerst mee aan de slag gaan?

Wanneer acties wel of niet gedaan worden uit zelf ontworpen copingstrategieën, kan je van alles proberen om de symptomen te bestrijden. Je kan bij regelmatig over-eten bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen niet in huis halen. Je kan wanneer je niet voor jezelf wilt koken, eens in de week gaan mealpreppen. Je kan je sportkleding alvast klaar leggen zodat de drempel de volgende dag minder hoog is om te gaan sporten. Je kan geen alcohol in huis halen. Dit zijn manieren die tijdelijk een verschil kunnen maken. Maar op de langere termijn zal het probleem met emoties altijd in de weg staan.

Rol van overtuigingen

Niet alleen emoties zullen in de weg staan, bepaalde overtuigingen ook.

Heb jij ergens als kind de overtuiging opgedaan dat jij aanleg hebt en daardoor niet ‘goed genoeg’ bent?

Dan komt er een grote kans dat jij dit onopgemerkt naleeft. Door bijvoorbeeld niet te gaan sporten want ‘je hebt toch aanleg’. Of door bijvoorbeeld geen verse maaltijden te koken want ‘ je bent toch niet goed genoeg’.

Komt jouw gedrag voor het overgrote deel uit emotie-vermijding of vanuit opgedane overtuigingen, is het dus de key hier éérst mee aan de slag te gaan. Andere manieren zullen gewoonweg niet duurzaam zijn.

In mijn volgende blog ga ik je meer vertellen over de invloed van je kindertijd op je gedrag.

Over de schrijver
Jamie helpt dames naar meer zelfvertrouwen, de relatie tussen zelfbeeld en eetgedrag staan hierin centraal. Een verbeterd zelfbeeld is namelijk de eerste stap naar vrijheid binnen voeding.
Reactie plaatsen